דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכרת המחונך - מדידת המצב 

מאת    [ 27/10/2010 ]

מילים במאמר: 433   [ נצפה 1883 פעמים ]

 

מדידת המצב


רגילות

הנהגה שאדם מתרגל לעשותה נעשית לו כטבע שני. המחנך חייב לקחת בחשבון את ההרגלים בהם הורגל המחונך. אי אפשר לצפות להישגים זהים משני אנשים שהורגלו בהרגלים שונים.

 

הרגל שנעשה טבע הוא מידה תקיפה ביותר ויש לו השפעה על הגוף ועל כוחות הנפש. ההרגל כל כך חזק עד שהוא "למעלה מהשכל" היינו שגם אם האדם מבין בשכל שההרגל הינו מגונה, כיוון שההרגל כל כך חזק, הוא  לא יצליח להשתחרר ממנו.

 

אמנם האדם הוא בעל הבית על עצמו ויש לו אפשרות לשנות את הרגליו, אך עם זאת, כאשר ניגשים לחינוך, יש לזכור עד כמה קשה לשנות הרגל ולהתייחס למחונך בהתאם לכך.

 

האבחון הוא מאוד חשוב, כי כשם שרופא הגוף חייב לאבחן את המטופל לפני שמתחיל את הטיפול, כך גם המחנך (רופא הנפש) חייב לאבחן את המחונך לפני שהוא ניגש לעבודת החינוך.

 

גם כאן כמובן, נשתמש ברגילות לטובה, ונרגיל את המחונכים בפעולות טובות, עד שיהפכו להם כטבע שני.

 

השפעת הסביבה                                        

 

נחלק את הסביבה לשלוש קטגוריות שונות:

א.    מצב הסביבה

ב.     הציבור אליו האדם משתייך

ג.      גודל היישוב בו הוא גר

ההבדל בין מצב הסביבה לציבור הוא, שמצב הסביבה מתייחס לכללות האנשים שגרים איתו ביישוב אף אם הוא לא בא איתם במגע יום יומי (שגם אז יש לזה השפעה עליו) ואילו המושג "ציבור" מתייחס לסביבה הקרובה שלו (לקהילה) האנשים איתם הוא לומד ומתפלל וכד'.

 

מקום המגורים משפיע הן על המצב הגשמי והן על המצב הרוחני של האדם, וכן על חיי משפחתו ואפילו על תכונותיו העצמיות. ידועים דברי הרמב"ם, שאם האדם לא מוצא יישוב עם סביבה טובה עדיף שיצא למערות ולחוחים ולמדברות ויחיה שם לבד.

 

השפעת הסביבה החברתית היא לא רק מצד האנשים אלא גם מצד טבע  המקום עצמו.  מסביר  אור החיים על דברי משה למרגלים שיבדקו האם הארץ מגדלת גיבורים או חלשים, ש"יש ארץ שהבלה ואוירה זך ובריא וממזג הטבעיות, ויש שאוירה עכור ומעופש ומתנגד למזג הטבעיות.."

 

בנוסף, גם לגודל הישוב יש השפעה על האדם הגדל בו. ההבדל בין מי שגדל בכפר לבין מי שגדל בעיר אינו רק הבדל חיצוני, אלא הבדל פנימי שמשפיע ממש על התפתחות הכישרון וכוחות הנפש והתנהגות של האדם, השפעה שנשארת לכל החיים.

 

כאן בעצם סיימנו את התנאי השלישי – הכרת המחונך, בו למדנו על סוגי מחונכים שונים, מתוך הבנה שבחינוך חשוב מאוד לדעת מול מי נמצאים כי כאשר רוצים להשפיע ולחנך, צריך להתאים את עצמנו לכלים של ה"מקבל" של המחונך.

 מסוכם משיעורי רב וילהלם על ככלי החינוך וההדרכה של הרבי הריי"ץ מלובביץ'

www.ascent.co.il 

 

נדב כהן,  אסנט צפת - בית לסדנאות בנושא מיסטיקה יהודית, מודעות וקבלה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב